TINTABICARAHATI
Disclaimer

Hi.
IF YOU HAVE ABSOLUTELY NO IDEA WHERE THIS IS, fyi,THIS IS
Tinta Bicara Hati
My Blog,my opinion. If U dun like it though.. Pls leave then. To stalkers..I mean 'she & her frens'.. (You know who you are), you are UNINVITED here.. So,go away!!!!Get your life!!

Profile

Lady E, January 1984,
Small Town, Malaysia.

Obsessed with TV Shows,
Supernatural, Big Apple Donuts,Secret Recipe,Books, Mags.


I hope We will be friends
as long as stars twinkle in the sky..
'till the oceans run dry
& 'til the day I die..InsyaAllah.."

XOXO
Lady E
.


My Shining Stars




Tagbox




BlogEntries
» Thursday, March 11, 2010 / -11:22:00 PM
Sadly Missed......



بسم الله الرحمن الرحيم
 السلام عليكم
Hello to all of my friends & readers..

Dah lama sebenarnya nak berkongsi cerita tentang 'hobi' saya yang satu nie tapi baru sekarang agaknya terbuka hati nak post entry tentang nie..Apatah lagi baru2 nie saya ada baca entry di belog Akak Nza tentang hobi anaknya Si Bebi..Dan disebabkan 'kerinduan' saya pada 'dia', memanggil2 saya untuk menulis di sini.. 


Actually,saya mula berminat dengan 'hobi' nie bila saya pergi berziarah ke rumah rakan baik Ibu saya..Saya panggil dia Anty Suraiya..Dulu, Anty Suraiya tinggal di kawasan taman perumahan tapi sekarang dia beli sebidang tanah & bina sebuah rumah batu di kawasan lapang berhampiran bendang..Senang nak becucuk tanam & buat macam2 kalau ada tanah sendiri,katanya..Anty Suraiya nie ada 1 hobi..Hobinya membela Ikan..Dekat rumah dia nie ada bela Ikan Keli dan Ikan Laga..Tapi yang menarik minat saya tu bila dia tunjuk Ikan Laga yang dia bela..Sangat cantik,berwarna-warni!Bermula dari situ lah saya pun berjinak2 dengan hobi membela 'Siamese Fighting Fish' ataupun dengan nama saintifiknya 'Betta'..


Balik je dari rumah Anty Suraiya, keesokan harinya saya ajak hubby pergi ke kedai yang jual Ikan2 perhiasan..Bila sampai di kedai ikan2 pehiasan di pekan berdekatan rumah, sessi memilih 'calon' pun bermula..Waktu tengah pilih2 tu lah saya tertarik dengan seekor female betta berwarna biru+sedikit maroon nie..Jadi,saya pun beli ikan nie dengan balang nya sekali then bawa balik ke rumah..
Selang 1minggu selepas tu,me dgn my hubby cadang nak pergi membeli-belah di JUSCO..So,kitorang pun ke JUSCO..Baru je kitorang melangkah masuk JUSCO tu tiba-tiba kitorang ternampak ada sorang budak perempuan nie jual Ikan Laga..Kitorang terus tuju ke situ dulu..Yang plan nak shopping2 tadi tu dah lupa dah sekejap..Dekat situ kitorang tengok,banyak pulak Ikan Laga cantik2 yang budak perempuan nie jual..Jadi, kitorang beli sekor lagi untuk di letak di rumah..Kali nie kitorang pilih male betta yang red color+sedikit indigo..Nama dia 'Red Armor'..Ikan yang nie kire Ikan my hubby, so nama dia Enchik Hubby lah yang pilih.. :)

Saya bela 'Baby Blu' dengan 'Red Armor' nie lebih kurang dalam 6bulan..Tak susah pun nak bela Betta Fish,just letak dia dalam balang yang berisi air kolah atau air mineral/distrilled water untuk dia hidup..Tak perlu letak dalam air yang beroksigen macam bela Ikan Emas tu..Makanan dia pun hanya larva,nyamuk,cacing2 kecik ataupun makanan Ikan/Fish Pallet..

TAPI,Baby Blu dengan Red Armor nie PELIK sikit sebab mereka nie tak mau makan benda2 tu semua sebaliknya mereka makan Roti Gardenia yang dicubit halus2..Jika bagi fish pallet or selain daripada Roti Gardenia,mereka tak kan makan & sentuh sikit pun makanan tu!Saya pun tak tau kenapa macam tu..!?Demand jugak Red Armor dengan Baby Blu saya nie..

Ada masa lapang,saya suka lah main2 dengan Baby Blu & Red Armor..Serunuk tengok die kodek2 die punye ekor & fin tu..Bile die berenang,meliuk lentuk badan dia..Cantikk,sangat..Tapi..sejak seminggu yang lalu,selepas saya cuci-cuci bekas balang mereka tu..Saya tukar dengan mineral water yang baru,saya nampak my Baby Blu dah tak aktif berenang macam dulu,dah tak mau bermain2 dah dengan saya macam dulu..Saya ingat nie perkara biasa,mungkin lepas tukar air dia jadi macam tu sekejap..

Tapi bila saya tengok 'keadaan' dia makin hari makin berubah,dah susah nak bergerak,badan macam nak terbalik2 je,saya pun makin risau..Saya bagitahu hubby(waktu tu hubby di tempat kerja,saya call dia..Rasa macam nak nangis jugak lah) yang Baby Blu 'dah lain macam'..Lepas balik dari kerja tu my hubby tengok Baby Blu dalam balang,hubby saya cakap yang dia pun tak tahu kenapa Baby Blu saya macam tu..Tengok Red Armor okay aje,aktif tak macam Baby Blu ..Tapi hubby saya cakap yang dia agak Baby Blu jadi macam tu besar kemungkinan waktu saya cuci balang tu dengan sabun & bila saya bilas balang tu dengan air tapi sisa sabun tu masih melekat di balang..Kiranya balang tu tak dibilas bersih..Sedih bila jadi macam tu..Jika salah saya,saya bukan sengaja nak buat Baby Blue macam tu..Maafkan saya Baby Blu .. :'( Tapi memang saya dah make sure,saya dah cuci dan bilas balang tu dengan air sampai 2,3x..Saya kira dah habis bersih dah tu..Atau mungkin ada sebab lain Baby Blu jatuh sakit.. :'(


 
Badan dah pucat2..Beza dari warna dia sebelum dia sakit.. :'( 

So,hubby saya cakap..lebih baik lepaskan dia ke tali air dekat sawah berdekatan daripada tengok dia mati di depan mata..Hubby cakap kalau lepaskan Baby Blu di tali air dekat bendang tu dia akan okay semula,mungkin..Saya pun rasa macam tak sanggup kalau tengok dia 'pergi' di depan mata saya jadi saya ikut cadangan hubby..Malam Khamis tu jugak kami berdua,lepaskan dia masuk dalam tali air tepi sawah berdekatan..Waktu lepaskan Baby Blu tu,saya rasa sedih sangat dalam hati..Cuma bila sampai di rumah,sehingga ke hari nie pun saya masih berharap yang Baby Blu masih hidup dalam tali air tu..Semoga umur Baby Blu masih panjang ..Amin.. :'(

InsyaAllah..lepas nie saya nak jaga Red Armor baik2 walaupun orang cakap lifespans Betta bertahan cuma 2-3tahun sahaja..Saya harap Red Armor tak sakit macam Baby Blu..Bila 'kehilangan' hanya seekor Ikan kecil pun saya dah rasa sedih,macamana lah pula jika saya bela kucing & kucing yang saya bela tu hilang ataupun mati..Dah tentu saya meratapi kehilangan tersebut..Dan disebabkan tu lah, saya tak mahu membela kucing di rumah meskipun saya berminat dan suka dengan haiwan berbulu yang chumel tersebut......

**RINDU MY BABY BLU........... :'[

Labels:


10 comments
▲ Back to top


MusicBox





Nuffnang



Recents

  • Happy!
  • 'What Style & Color I Am' Contest by Mizz Vee Violet
  • Pink Muslimah Store Giveaway/Freebies!
  • Bisikan Rindu..
  • Junjungan Mulia (Maulidur Rasul 1431H)
  • Xin Nian Kuai Ler!
  • D' Bomb Photo Contest by Mizz Aien
  • Sesi Photoshot & Jadual Lakonan
  • Lucky Draw di Belog Enchik Mietos
  • Dakoo Sedang Memotivasikan Diri


  • Flashbacks

    August 2009 September 2009 October 2009 November 2009 December 2009 January 2010 February 2010 March 2010 April 2010


    Loves

    ♥Adol ♥Adjla ♥Alynn ♥Anis ♥Areman ♥Asada ♥Ateh ♥Auna ♥Ayu ♥Baiti ♥Bie Azreena ♥Bulan ♥Cik Dara ♥Dhada ♥Eryatie ♥Hada ♥Hanie ♥Hans ♥Iffa ♥Javabis ♥Ken Wooi ♥Lisa ♥Maisarah ♥Mat Ju ♥Mbak Nura ♥Mr Suhaimi ♥Morika ♥Nana ?Naz ♥Notes from the Clinic ♥No Warez ♥Pangkin 4 Rest ♥Rampage ♥Sis Nza ♥Sis Syuhada ♥Sizuka ♥Surie ♥Wawa Syaida ♥Yana
    Tinta Bicara Hati