TINTABICARAHATI
Disclaimer

Hi.
IF YOU HAVE ABSOLUTELY NO IDEA WHERE THIS IS, fyi,THIS IS
Tinta Bicara Hati
My Blog,my opinion. If U dun like it though.. Pls leave then. To stalkers..I mean 'she & her frens'.. (You know who you are), you are UNINVITED here.. So,go away!!!!Get your life!!

Profile

Lady E, January 1984,
Small Town, Malaysia.

Obsessed with TV Shows,
Supernatural, Big Apple Donuts,Secret Recipe,Books, Mags.


I hope We will be friends
as long as stars twinkle in the sky..
'till the oceans run dry
& 'til the day I die..InsyaAllah.."

XOXO
Lady E
.


My Shining Stars




Tagbox




BlogEntries
» Friday, December 4, 2009 / -1:41:00 PM
Pesan Dari Bidadari Syurga (Pengalaman Abu Sulaiman Ad-Darany)

Pada suatu musim Haji, Abu Sulaiman pergi ke Makkah untuk menunaikan ibadat Haji & menziarahi makam Rasulullah S.A.W di Madinah..Di tengah perjalanan, dia berjumpa dengan seorang pemuda yang bagus & dengan pakaiannya yang kemas. Pemuda itu, memberikan salam & dan dijawab oleh Abu Sulaiman dan teman-temannya..
"Dari manakah anda?" tanya Abu Sulaiman
"Saya dari Iraq" jawabnya
"Bolehkah saya pergi bersama rombongan tuan?"
"Boleh"
Maka pemuda itu pun bergabung dengan Abu Sulaiman yang sama-sama ingin menuju ke Makkah. Sepanjang perjalanan pemuda itu sentiasa membaca Al-Quran & apabila dia berhenti istirehat pula, dia terus mengerjakan solat. Pada siang hari dia berpuasa & pada malam hari di isinya dengan solat, zikir & munajat kepada Allah. Di kala orang lain sedang rehat atau tidur, dia pula terus beribadah dengan tiada henti-hentinya. Begitulah kebiasaan pemuda itu yang dikerjakannya sepanjang perjalanan sehinggalah sampai ke Makkah. Dia kelihatan tidak letih atau malas, bahkan dari hari ke sehari semakin rajin dan giat sehingga orang yang melihatnya merasa kagum.
Setelah beberapa hari berjalan, sampailah Abu Sulaiman ke tanah suci Makkah & masing-masing sibuk dengan urusan mereka. Beitu juga pemuda soleh itu akan berpisah dengan Abu Sulaiman. Namun sebelum berpisah, Abu Sulaiman ingin bertanya kepadanya mengenai kerajinannya itu.
"Wahai anakku, aku lihat engkau begitu giat melakukan ibadah, tidak kenal letih & jemu. Apakah yang mendorong kamu berbuat demikian?"tanya Abu Sulaiman
"Wahai Abu Sulaiman, jangan mencaci aku dalam perkara ini. Sesungguhnya aku telah bermimpi di dalam tidurku, aku melihat bangunan-bangunan syurga yang dibuat daripada emas & perak. Aku lihat pula di istana itu bidadari-bidadari yang sangat cantik, tidak aku melihat wajah secantik itu sebelumnya. Salah seorang di antara mereka tersenyum kepadaku & berkata,"Wahai,pemuda!Bersungguh-sungguhlah engkau kerana Allah dalam meminangku. Aku berharap agar aku dapat menjadi milikmu & engkau menjadi milikku"
"Setelah itu,aku pun terjaga"
Demikianlah Si Pemuda menceritakan mimpinya yang sangat menarik & mimpi itu pula lah yang membuatnya begitu bersungguh-sungguh dalam beribadah kepada Allah. Setelah mendengar akan kisah itu, Abu Sulaiman menjadi tertarik & memintanya agar mendo'akan untuk dirinya. Kemudian dia pun pergi.
Abu Sulaiman mencaci dirinya, jika orang yang mencari bidadari bertungkus lumus demikian rupa, menghabiskan masa & tenaga untuk memperolehi yang dikehendakinya, apatah lagi lah dengan orang yang mencari TUHAN kepada Bidadari itu?

Petikan dari Buku Kisah Wali-Wali Allah oleh Syaikul Imam Abdullah Bin Asad Ali

Labels:


6 comments
▲ Back to top


MusicBox





Nuffnang



Recents

  • Google Sakit ehh!??
  • Apa nie!!!??Kenapa jadi macam nie!!??
  • Nana
  • Astro Boy!!
  • The Twilight Saga: New Moon!(Team Jacob! ;p )
  • Eid Mubarak!
  • Persiapan Menyambut Aidiladha part III!
  • Persiapan Menyambut Aidiladha part II!
  • Thanks Galaxie!
  • Tadaaaa!Nie dia..


  • Flashbacks

    August 2009 September 2009 October 2009 November 2009 December 2009 January 2010 February 2010 March 2010 April 2010


    Loves

    ♥Adol ♥Adjla ♥Alynn ♥Anis ♥Areman ♥Asada ♥Ateh ♥Auna ♥Ayu ♥Baiti ♥Bie Azreena ♥Bulan ♥Cik Dara ♥Dhada ♥Eryatie ♥Hada ♥Hanie ♥Hans ♥Iffa ♥Javabis ♥Ken Wooi ♥Lisa ♥Maisarah ♥Mat Ju ♥Mbak Nura ♥Mr Suhaimi ♥Morika ♥Nana ?Naz ♥Notes from the Clinic ♥No Warez ♥Pangkin 4 Rest ♥Rampage ♥Sis Nza ♥Sis Syuhada ♥Sizuka ♥Surie ♥Wawa Syaida ♥Yana
    Tinta Bicara Hati